Eskatologi Kitab Daniel: Sebagai Asas Pemahaman Eskatologi Perjanjian Baru
Penulis: Rev. Fazli Samil
Sabah Reformed Presbyterian Church Amanat Agung, Kota Kinabalu
PENDAHULUAN
Eskatologi, yang berasal daripada perkataan Yunani eschatos yang bermaksud "yang terakhir" atau "yang akhir", kemudiannya difahami sebagai "akhir zaman", merupakan satu cabang teologi yang membincangkan tentang masa depan umat manusia, khususnya berkenaan akhir zaman, kedatangan Mesias, kebangkitan orang mati, dan penubuhan Kerajaan Allah yang kekal. Sebagai salah satu aspek utama dalam pemahaman ajaran Kristian, eskatologi memainkan peranan penting dalam memberikan arah kepada kehidupan iman umat Kristian serta memberikan pengharapan di tengah-tengah cabaran dunia yang sentiasa berubah. Pemahaman eskatologi dalam teologi Kristian bukan hanya tertumpu kepada apa yang akan berlaku pada akhir zaman, tetapi juga bagaimana umat Kristian seharusnya hidup dalam penantian terhadap penggenapan janji-janji Tuhan.
Kitab Daniel, yang terdapat dalam Perjanjian Lama, merupakan salah satu kitab yang amat penting dalam membentuk pemahaman eskatologi Kristian. Walaupun secara keseluruhannya Kitab Daniel adalah sebahagian daripada sastera apokaliptik, yang lazimnya bersifat simbolik dan penuh misteri, kitab ini memberikan pandangan yang mendalam tentang Kerajaan Allah yang bakal datang dan pengakhiran kepada kerajaan-kerajaan dunia. Melalui penglihatan-penglihatan Daniel, kita diperkenalkan kepada pelbagai simbol yang menggambarkan konflik antara kerajaan dunia dan kerajaan Tuhan yang kekal. Banyak penglihatan dalam Kitab Daniel, terutamanya mengenai Anak Manusia, kebangkitan orang mati, dan kedatangan kerajaan yang tidak akan musnah, menjadi asas penting dalam perkembangan pemikiran eskatologi dalam Perjanjian Baru.
Secara khusus, Kitab Daniel mempengaruhi pemahaman eskatologi dalam ajaran Yesus Kristus serta tulisan-tulisan lain dalam Perjanjian Baru. Kitab Wahyu, sebagai kitab apokaliptik dalam Perjanjian Baru, turut dipenuhi dengan gambaran-gambaran yang sejajar dengan penglihatan-penglihatan dalam Kitab Daniel, terutamanya mengenai peperangan antara kerajaan dunia dan kerajaan Allah serta kemenangan.
Namun begitu, meskipun Kitab Daniel memainkan peranan penting dalam pemahaman eskatologi Perjanjian Baru, pengaruhnya terhadap gereja masa kini sering kali kurang difahami atau terabai. Dalam dunia moden yang serba pantas dan dipenuhi ketidakpastian, pemahaman yang benar tentang eskatologi amat penting bagi gereja. Ajaran eskatologi dalam Kitab Daniel bukan sahaja mengajarkan tentang masa depan yang penuh harapan, tetapi juga mengingatkan gereja masa kini supaya hidup dalam pengharapan yang penuh iman, kesetiaan kepada Tuhan, serta kesediaan untuk menyambut kedatangan Kristus kali kedua. Selain itu, eskatologi dalam Daniel memberikan perspektif yang mendalam mengenai penderitaan dan penganiayaan yang akan dihadapi oleh umat Tuhan, serta menekankan kepentingan ketekunan dalam iman.
Dalam konteks gereja masa kini, pemahaman eskatologi daripada Kitab Daniel memberikan satu landasan kukuh untuk menghadapi cabaran zaman. Gereja harus diingatkan bahawa meskipun dunia ini dipenuhi kekacauan, ketidakadilan dan penderitaan, Tuhan tetap berdaulat atas sejarah. Pengharapan eskatologis yang digambarkan dalam Kitab Daniel mengingatkan gereja bahawa walaupun kerajaan-kerajaan dunia tampak berkuasa, Kerajaan Allah adalah satu-satunya kerajaan yang kekal dan akan datang untuk menggantikan semua kerajaan yang fana. Realiti ini memberikan ketenangan, penghiburan, dan dorongan kepada gereja untuk terus setia dan berjuang dalam iman, serta mengingatkan mereka tentang pentingnya mewartakan Kerajaan Allah yang bakal datang kepada dunia.
Dalam tulisan ini, akan dianalisis bagaimana eskatologi dalam Kitab Daniel menjadi asas penting dalam membentuk pemahaman eskatologi Perjanjian Baru, serta bagaimana implikasi ajaran eskatologi ini dapat diterapkan dalam kehidupan gereja masa kini. Dengan menyelami tema-tema eskatologis dalam Kitab Daniel, diharapkan kita dapat memahami dengan lebih mendalam akan relevansi eskatologi dalam kehidupan seharian dan memperoleh penguatan dalam iman semasa menantikan kedatangan Kerajaan Allah yang kekal.
ESKATOLOGI KITAB DANIEL
Kitab Daniel menggabungkan unsur sejarah dan penglihatan eskatologis dengan mesej teologi yang mendalam. Sebagai kitab apokaliptik dalam Perjanjian Lama, Daniel memberikan wawasan tentang masa depan umat manusia. Eskatologi dalam Kitab Daniel melibatkan simbol-simbol yang kompleks dan sering dikaitkan dengan peristiwa akhir zaman. Berikut adalah penelusuran secara menyeluruh:
-
Kepala emas: melambangkan Kerajaan Babilonia.
-
Dada dan lengan perak: melambangkan Kerajaan Media-Persia.
-
Perut dan paha gangsa: melambangkan Kerajaan Yunani.
-
Kaki yang terdiri daripada besi dan tanah liat: melambangkan Kerajaan Romawi.
Sebuah batu yang tidak dipahat dengan tangan manusia kemudian menghancurkan patung itu, menandakan kemunculan Kerajaan Allah yang kekal, yang akan menggantikan segala kerajaan manusia yang fana dan tidak sempurna.
Dalam Daniel 7, nabi melihat penglihatan tentang empat binatang yang melambangkan keempat-empat kerajaan tadi:
-
Singa bersayap: menggambarkan Babilonia, dengan kekuasaan dan keagungan.
-
Beruang: menggambarkan Media-Persia, terkenal dengan kekejaman dan perluasan kuasa.
-
Macan tutul bersayap: melambangkan Yunani, dengan penaklukan yang pesat di bawah pemerintahan Aleksander Agung.
-
Binatang mengerikan dengan sepuluh tanduk: menggambarkan Kerajaan Romawi yang memiliki kuasa besar dan pengaruh luas.
Keempat-empat binatang ini mewakili kekuasaan manusia yang sombong, namun akhirnya akan tunduk kepada Kerajaan Allah yang sempurna. Kesimpulannya, gambaran eskatologis dalam Daniel 2 dan 7 menunjukkan bahawa semua kerajaan duniawi bersifat sementara, manakala Kerajaan Allah adalah kekal dan mutlak.
Dalam Perjanjian Baru, Yesus sering menggunakan gelaran “Anak Manusia” untuk merujuk kepada diri-Nya (lihat Matius 24:30; Markus 14:62). Gelaran ini mengandungi makna yang mendalam kerana ia menggabungkan unsur kemanusiaan Yesus dengan peranan apokaliptik-Nya yang akan datang sebagai Hakim pada akhir zaman. Contohnya, dalam Matius 9:6, Yesus menyatakan bahawa “Anak Manusia mempunyai kuasa di bumi untuk mengampuni dosa”, dan dalam Markus 8:31, Dia meramalkan penderitaan, kematian, dan kebangkitan-Nya – semua ini menunjukkan peranan penting Anak Manusia dalam keselamatan umat pilihan.
Nubuat ini dibahagikan kepada tiga bahagian utama:
-
Tujuh minggu pertama (49 tahun): masa pembangunan semula Yerusalem.
-
62 minggu berikutnya (434 tahun): membawa kepada kedatangan Mesias.
-
Satu minggu terakhir (7 tahun): dipercayai merujuk kepada masa kesengsaraan besar sebelum kedatangan Kristus yang kedua.
Nubuat ini menjadi landasan penting dalam pemahaman eskatologi kerana ia merangkumi aspek sejarah penebusan, kematian Kristus, serta peristiwa akhir zaman yang penuh intensiti.
Daniel 12 kemudian berbicara mengenai masa kesengsaraan yang belum pernah terjadi sebelumnya – satu tema utama dalam eskatologi. Antikristus dalam konteks ini mewakili kekuatan jahat yang menentang Allah dan umat-Nya, namun ia pasti akan dihancurkan oleh kuasa ilahi. Masa kesengsaraan ini, walaupun penuh penderitaan, menegaskan keadilan Tuhan yang memberikan ganjaran kekal kepada umat yang setia dan hukuman kepada mereka yang menolak-Nya.
Ayat ini memberi penegasan awal dalam Alkitab mengenai dua kebangkitan: kebangkitan untuk kehidupan kekal dan kebangkitan untuk hukuman kekal. Ini menjadi dasar bagi doktrin kebangkitan dalam Perjanjian Baru (lihat Yohanes 5:28–29; Wahyu 20:12–15), dan menegaskan bahawa hidup ini bukanlah akhir, tetapi akan ada pengadilan ilahi yang menentukan nasib kekal setiap manusia.
Dapat disimpulkan, Kitab Daniel boleh dianggap sebagai peta teologi yang membimbing umat Allah dalam memahami kesudahan sejarah manusia dari perspektif ilahi. Eskatologi dalam Kitab Daniel menampilkan pengharapan besar terhadap kemenangan Kerajaan Allah yang kekal, yang ditadbir oleh "Anak Manusia" – iaitu Kristus.
Tidak ada kerajaan duniawi yang akan kekal selama-lamanya; hanya Kerajaan Allah yang akan berdiri teguh selama-lamanya. Ajaran-ajaran eskatologis dalam Daniel bukan hanya untuk masa depan, tetapi membawa implikasi rohani yang mendalam dalam kehidupan umat percaya masa kini: panggilan kepada kesetiaan, ketekunan dalam penderitaan, dan pengharapan dalam Kristus yang akan datang kembali sebagai Raja dan Hakim segala sesuatu
ESKATOLOGI KITAB DANIEL SEBAGAI ASAS PEMAHAMAN ESKATOLOGI PERJANJIAN BARU
Kitab Daniel memiliki kedudukan yang penting dalam pembentukan pemahaman eskatologi Perjanjian Baru. Mesej-mesej serta simbol-simbol eskatologis dalam kitab ini menjadi dasar teologi kepada penafsiran eskatologi dalam Perjanjian Baru, khususnya dalam kitab-kitab seperti Matius 24, 2 Tesalonika 2, dan Wahyu. Kitab Daniel mempersembahkan pandangan yang kuat tentang kedaulatan Allah, pertentangan antara kuasa ilahi dan kuasa duniawi, kebangkitan orang mati, serta penghakiman akhir—yang kemudian diperluas dan diperjelas lagi dalam Perjanjian Baru. Berikut dikemukakan beberapa konsep eskatologi dalam Kitab Daniel yang menjadi tunjang kepada pemahaman eskatologi dalam Perjanjian Baru:
1. Konsep Kerajaan Allah
Dalam Daniel 2:44, Allah mendirikan satu kerajaan yang kekal dan akan menghancurkan segala kerajaan duniawi. Batu yang tidak dipahat oleh tangan manusia menggambarkan kerajaan ini. Dalam Perjanjian Baru, pemberitaan tentang Kerajaan Allah dimulakan oleh Yohanes Pembaptis yang menyeru kepada pertobatan kerana Kerajaan Allah telah mendekat (Matius 3:2). Yesus Kristus juga menekankan hal yang sama dalam khotbah-Nya (Markus 1:15). Dalam Wahyu 11:15, dinyatakan bahawa kerajaan dunia akan menjadi milik Tuhan dan Kristus-Nya. Rasul Paulus menyatakan bahawa Kerajaan Mesias telah datang melalui kematian dan kebangkitan Kristus, dan kini Dia memerintah di syurga (Roma 14:17; 1 Korintus 15:20–28; Kolose 1:13; Filipi 3:21), namun penyempurnaan kerajaan ini masih menanti kedatangan-Nya yang kedua (1 Korintus 6:9–10; Galatia 5:21; 1 Tesalonika 2:12). Oleh itu, Kitab Daniel menggambarkan Kerajaan Allah sebagai kekal, adil dan berdaulat, manakala Perjanjian Baru memperluas pemahaman ini melalui pelayanan Yesus Kristus, para rasul dan penglihatan dalam Wahyu.
2. Konsep Anak Manusia
Dalam Daniel 7:13–14, "Anak Manusia" dilihat datang di atas awan dan menerima kuasa, kemuliaan serta pemerintahan kekal daripada "Yang Lanjut Usia". Ini menggambarkan sosok Mesias yang akan memerintah dengan adil. Dalam Perjanjian Baru, Yesus sering kali merujuk kepada diri-Nya sebagai "Anak Manusia" (Matius 26:64), yang menunjukkan identiti kemesiasan-Nya dan peranan sorgawi-Nya. Kedatangan-Nya yang kedua di atas awan-awan adalah penggenapan kepada visi Daniel tersebut (Matius 24:30; Wahyu 1:7). Maka jelas bahawa Kitab Daniel menjadi asas kepada pemahaman Yesus sebagai Mesias eskatologis yang akan menggenapkan pemerintahan kekal Allah.
3. Kerajaan Antikristus dan Masa Kesengsaraan Besar
Dalam Daniel 7:25, "tanduk kecil" digambarkan sebagai kuasa yang melawan Allah, menindas orang kudus dan mengubah hukum selama "satu masa, dua masa, dan setengah masa". Dalam Daniel 11:36–45, munculnya raja yang sombong dan melawan Allah sering dianggap sebagai lambang Antikristus. Daniel 12:1 menyebutkan masa kesengsaraan yang belum pernah terjadi sebelumnya. Dalam Perjanjian Baru, Antikristus digambarkan sebagai "manusia durhaka" yang meninggikan diri dan duduk di bait Allah (2 Tesalonika 2:3–4), dan Wahyu 13:1–18 memperluas gambaran ini dengan penglihatan tentang binatang yang berkuasa atas dunia—serupa dengan tanduk kecil dalam Daniel. Maka Kitab Daniel memberikan kerangka teologi yang penting bagi pemahaman tentang Antikristus, masa penderitaan besar, serta kemenangan akhir Allah bagi umat-Nya.
4. Kebangkitan dan Penghakiman
Daniel 12:2 memberikan gambaran tentang kebangkitan universal—sebahagian akan bangkit untuk hidup yang kekal dan sebahagian lagi untuk kehinaan yang kekal. Daniel 12:3 menyatakan bahawa orang bijaksana akan bersinar seperti bintang, menggambarkan kemuliaan yang akan diterima oleh orang benar. Ayat ini sering ditafsirkan sebagai cerminan doktrin predestinasi yang diyakini dalam teologi Reformed, sebagaimana dijelaskan dalam Pengakuan Iman Westminster. Dalam Perjanjian Baru, Yesus sendiri mengajar tentang kebangkitan orang benar dan orang jahat (Yohanes 5:28–29). Wahyu 20 memberikan penglihatan tentang kebangkitan kedua dan penghakiman terakhir (Wahyu 20:11–15), seperti juga yang dijelaskan dalam Matius 25:31–46. Maka Kitab Daniel memperkenalkan dan menegaskan konsep kebangkitan dan penghakiman sebagai sebahagian penting dalam rencana eskatologis Allah yang diperluas lagi dalam Perjanjian Baru.
5. Konsep Waktu Eskatologi: Tujuh Puluh Minggu
Dalam Daniel 9:24–27, nubuat mengenai tujuh puluh minggu—yang kerap ditafsirkan sebagai 490 tahun—dilihat mencakup kedatangan Mesias, penderitaan-Nya, dan masa akhir. Dalam Perjanjian Baru, ramai sarjana mengaitkan minggu terakhir Daniel ini dengan masa kesengsaraan besar pada akhir zaman (Wahyu 11:2–3; 12:6). Penantian dan penggenapan nubuat ini ditafsirkan sebagai menunjuk kepada kedatangan pertama dan kedua Kristus. Maka, Perjanjian Baru menjadikan nubuat ini sebagai dasar kronologi kepada rancangan keselamatan Allah yang dimulai dengan kedatangan Yesus Kristus.
Penulis berpendapat bahawa Eskatologi dalam Kitab Daniel menjadi tunjang utama kepada pemahaman eskatologi dalam Perjanjian Baru dengan menyediakan kerangka teologi serta simbolik tentang akhir zaman. Melalui penggenapan dalam Kristus, Perjanjian Baru memperluas lagi tema-tema eskatologis dalam Daniel, termasuk kedaulatan Allah, peranan Mesias, kesengsaraan besar, kemunculan Antikristus, kebangkitan dan penghakiman akhir. Pemahaman ini membentuk dasar penting bagi iman Kristen yang menjangkakan penyempurnaan kerajaan Allah dalam kedatangan Kristus yang kedua.
IMPLIKASI ESKATOLOGI KITAB DANIEL BAGI GEREJA MASA KINI
Eskapologi dalam Kitab Daniel memberikan kesan yang sangat signifikan kepada gereja masa kini, sama ada dari sudut pemahaman teologi, kehidupan iman mahupun dalam mendepani cabaran zaman moden. Melalui penglihatan-penglihatan yang diberikan kepada Daniel, kita dapat mengenal pasti pelbagai implikasi yang sangat relevan dengan konteks dan realiti kehidupan gereja pada masa ini. Berikut adalah penjelasan secara tersusun:
1. Pengharapan yang Berorientasikan kepada Kerajaan Allah
Ajaran eskatologi Daniel memberikan perspektif pengharapan yang mendalam terhadap Kerajaan Allah. Walaupun dunia masa kini dipenuhi dengan ketidakadilan, penderitaan dan perubahan yang begitu pantas, umat Kristian dipanggil untuk terus memelihara pengharapan teguh terhadap kerajaan Allah yang kekal. Pengharapan ini menegaskan bahawa segala sesuatu yang bersifat duniawi adalah sementara, dan arah hidup gereja seharusnya tertumpu kepada pemerintahan Allah yang adil dan abadi. Dalam konteks masyarakat yang berhadapan dengan tekanan sosial, politik, dan ekonomi, pengharapan ini menjadi sumber kekuatan, ketenangan dan kesetiaan kepada Allah.
2. Ketekunan Dalam Menghadapi Penderitaan dan Penganiayaan
Penderitaan dan penganiayaan merupakan tema penting yang sangat relevan dengan situasi gereja masa kini. Gereja sering kali menghadapi pelbagai bentuk tekanan, sama ada secara fizikal, sosial mahupun tekanan budaya yang mencabar kesetiaan iman. Ajaran eskatologi Daniel mengingatkan bahawa ketekunan dan kesetiaan kepada Tuhan harus dipelihara dalam apa jua keadaan. Gereja tidak boleh goyah apabila berdepan dengan cabaran atau kesusahan, sebaliknya dipanggil untuk tetap berpegang kepada kedaulatan Allah yang berkuasa atas segalanya.
3. Memberitakan Kerajaan Allah yang Akan Datang
Salah satu implikasi utama daripada eskatologi Daniel ialah panggilan kepada gereja untuk terus aktif dalam memberitakan Injil. Gereja tidak hanya wujud untuk menangani isu duniawi semata-mata, tetapi juga bertanggungjawab untuk memberitakan Kerajaan Allah yang telah datang melalui Yesus Kristus dan yang akan datang dalam kemuliaan-Nya. Ini menekankan bahawa tugas gereja ialah mempersiapkan umat manusia untuk menyambut kedatangan Kristus kali kedua, serta menjadi saksi kepada pengharapan eskatologis yang telah dijanjikan.
4. Menghadapi Ketidakadilan Dengan Kepercayaan Kepada Keadilan Allah
Gereja sering berhadapan dengan ketidakadilan dalam pelbagai bidang—baik dari sudut sosial, politik mahupun ekonomi. Implikasi daripada eskatologi Daniel mengajarkan bahawa walaupun keadilan dunia sering gagal ditegakkan, gereja harus tetap percaya bahawa Allah adalah Hakim yang adil dan setia. Kepercayaan ini memberikan penghiburan bahawa pada akhirnya, keadilan sejati akan ditegakkan oleh Allah. Gereja harus giat memperjuangkan keadilan sosial, namun dalam masa yang sama menyedari bahawa keadilan sempurna hanya akan terlaksana sepenuhnya pada akhir zaman.
5. Kehidupan Yang Bersedia Menantikan Kedatangan Kristus
Salah satu penekanan dalam ajaran eskatologi Daniel ialah penantian terhadap Kerajaan Allah yang dipimpin oleh “Anak Manusia” (iaitu Mesias). Yesus sendiri mengajar umat-Nya untuk hidup dalam keadaan berjaga-jaga dan bersiap sedia menyambut kedatangan-Nya yang kedua (Matius 24:42-44). Oleh itu, gereja masa kini harus menghayati kehidupan yang dipenuhi dengan iman, amal kebaikan, serta tekad untuk menyebarkan Injil sambil menantikan penggenapan janji Kristus.
6. Konsep Kebangkitan dan Penghakiman Sebagai Ajaran Teras Gereja
Ajaran tentang kebangkitan dan penghakiman dalam Kitab Daniel memberikan landasan yang kukuh bagi doktrin gereja masa kini. Ia menegaskan bahawa kehidupan selepas kematian merupakan bahagian daripada rancangan agung Allah, dan bahawa setiap individu akan dihadapkan pada penghakiman yang adil daripada Tuhan. Maka, gereja harus terus menekankan pentingnya pertobatan, iman kepada Kristus, dan kehidupan yang sejalan dengan ajaran Injil. Hal ini penting agar umat memahami tanggungjawab mereka di hadapan penghakiman yang akan datang.
KESIMPULAN
Pemahaman tentang eskatologi dalam Kitab Daniel telah menjadi satu tiang utama yang membentuk ajaran eskatologi dalam Perjanjian Baru, khususnya dalam pengajaran Yesus Kristus yang merujuk kepada gambaran tentang “Anak Manusia” yang akan datang untuk mendirikan Kerajaan Allah yang kekal. Kitab Daniel turut mempengaruhi pemikiran eskatologi dalam pelbagai tulisan lain dalam Perjanjian Baru. Tema-tema seperti kerajaan Allah yang kekal, kebangkitan orang mati, penghakiman terakhir, serta pertarungan antara kuasa ilahi dan kuasa duniawi terus berkembang dan menjadi lebih nyata dalam ajaran Yesus serta para rasul-Nya.
Bagi gereja masa kini, pemahaman eskatologi yang digariskan dalam Kitab Daniel membawa implikasi yang amat besar. Pengharapan akan kedatangan Kerajaan Allah yang kekal memberikan gereja satu perspektif eskatologis yang kukuh dalam menghadapi cabaran zaman moden. Di tengah-tengah ketidakadilan, penderitaan, serta pengaruh sosial yang sering menekan, ajaran eskatologi dalam Kitab Daniel mengingatkan gereja untuk terus berpegang teguh pada keyakinan bahawa Allah tetap berdaulat dan mengawal jalannya sejarah umat manusia. Pada akhirnya, Kerajaan Allah akan mengatasi dan menggantikan segala kerajaan dunia yang bersifat fana.
Selain itu, gereja juga diingatkan agar sentiasa hidup dalam kesiapsiagaan untuk menyambut kedatangan Kristus kali kedua, serta terus setia dalam menghadapi penderitaan dan penganiayaan. Secara keseluruhan, Kitab Daniel menyediakan satu landasan teologi yang penting bagi gereja dalam memahami eskatologi — bukan sekadar sebagai doktrin masa depan, tetapi sebagai satu kebenaran yang memberi harapan, kekuatan, dan arah dalam kehidupan iman masa kini.
REFERENCES
Alkitab Edisi Studi. (2014). Edisi Kedua Cetakan. Jakarta: Lembaga Alkitab Indonesia.
Berkhof, L. (2023). Teologi Sistematika 3: Doktrin Kristus. Surabaya: Momentum Christian Literature.
Diaz Nainggolan, B. (2016). Eksegesis Kitab Daniel.
Ferguson, B. S. (2017). Khotbah Di Bukit. Surabaya: Momentum Christian Literature.
Indra Lumintang, S. (2018). Finalitas Kristus & Kekristenan – Supremasi Teologia Kristen. Jakarta: Geneva Insani Indonesia.
Matalu, Y. M. (2013). Dogmatika Kristen Dari Perspektif Reformed. Malang: Gerakan Kebangunan Kristen Reformed.
Pate, C. M. (2020). Teologi Paulus. Malang: Penerbit Gandum Mas.
Prianto, R. (2021). Pandangan eskatologi dalam Daniel 12:1–13. Jurnal Teologi dan Pengembangan Pelayanan, April 2021.
Rumante, S. (n.d.). Teologi Biblika Perjanjian Baru tentang Hakim yang Akan Datang: Kajian tentang eskatologi dalam Perjanjian Baru dan implementasinya dalam pendidikan agama Kristen di sekolah. Jurnal.
Tafsiran Alkitab Masa Kini 2: Ayub – Maleakhi. (2012). Jakarta: Yayasan Komunikasi Bina Kasih.
Tafsiran Alkitab Masa Kini 3: Matius – Wahyu. (2012). Jakarta: Yayasan Komunikasi Bina Kasih.
Williamson, G. I. (2023). Pengakuan Iman Westminster. Surabaya: Momentum Christian Literature.
Comments
Post a Comment